5,6 miljoen pensioenen gekort

dinsdag 19 februari 2013 / Redactie / 1 reactie

In totaal 68 pensioenfondsen gaan op 1 april korten op de pensioenen. Dat maakte toezichthouder De Nederlandsche Bank dinsdag 19 februari bekend.

De kortingen treffen in totaal 5,6 miljoen deelnemers. Hiervan zijn 1,1 miljoen mensen al gepensioneerd. Het kan zijn dat een deelnemer bij meerdere pensioenfondsen wordt gekort en dus vaker meetelt in het aantal van 5,6 miljoen gekorte deelnemers. Vorige maand ging DNB nog uit van 'circa 70 fondsen'.

Alle fondsen op een rij
De Pensioenfederatie maakte vanmorgen de namen van de fondsen bekend die zich tot nu toe bij de koepelorganisatie hebben gemeld. Deze vindt u terug in een lijst van 55 fondsen die in 2013 korten
. Pensioenfondsen hebben tot 1 maart de tijd om hun deelnemers op de hoogte te stellen van de korting. Ons land telt in totaal 415 pensioenfondsen.

Media Groep Limburg en PNO Media
In de lijst staan onder meer de fondsen Media Groep Limburg en het PNO Media, waarbij een aantal leden van FNV KIEM is aangesloten. "Vreselijk voor wie dit aangaat," zegt FNV KIEM-bestuurder Pepijn ten Kate. "Het is spijtig, maar onvermijdelijk. Laten we echter hopen dat het bij één keer korten blijft, we zitten nog steeds in herstel. De verwachting is dat we met deze korting de 104% dekkingsgraad eind dit jaar kunnen bereiken. Dat neemt niet weg dat we niet moeten vergeten dat er 3% inflatie is en dat mensen in januari al een korting voor de kiezen hebben gehad vanwege de invoer van allerlei fiscale maatregelen. We realiseren ons dat mensen qua pensioenen flink achterlopen, maar wat er niet inzit kun je ook niet uitgeven."

Aanvullend pensioen
Overigens gaan de kortingen alleen om de aanvullende oude dag die is opgebouwd via de werkgever. Het staatspensioen AOW blijft wel ongemoeid.
Bovendien krijgen niet alleen gepensioneerden de pensioenklap voor de kiezen. Ook het bedrag dat werknemers aan pensioen hebben opgebouwd, wordt verlaagd.

Lage rentestand en eurocrisis
De financiële positie van de kortingsfondsen al een paar jaar slecht. Ze moeten meer geld uitkeren omdat veel gepensioneerden ouder worden dan gedacht. Ook raakt de lage rentestand, een gevolg van de eurocrisis, de fondsen hard. Hierdoor moeten ze meer geld opzijzetten voor toekomstige pensioenen.
Kortingen die per 1 april aanstaande ingaan, werden begin 2012 al aangekondigd. De fondsen gaven toen aan dat de kortingen nog voorkomen konden worden als hun financiële situatie gedurende het jaar fors zou verbeteren. Dat bleek ijdele hoop.

Bron: de Telegraaf

• AOW en pensioenen

vrijdag 20 november 2015

Nederland heeft een goed pensioenstelsel, maar zoals overal zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Zo is er bijvoorbeeld een groep werkenden die nu geen of onvoldoende pensioen opbouwt. De FNV vindt dat iedereen, jong en oud, gewoon een goed pensioen verdient. Lees verder