FNV Bondgenoten verliest zaak over ingangsdatum AOW

maandag 18 februari 2013 / Redactie / 2 reacties

Vakbond FNV Bondgenoten heeft een proefproces over de verschoven ingangsdatum van de AOW verloren. In de zaak van een 65-jarige Bredanaar oordeelde de rechtbank in Breda dat de politiek geen onevenwichtige afweging heeft gemaakt door het pensioen voortaan vanaf de datum van de 65e verjaardag te betalen. Dat maakte de rechtbank vandaag bekend.

Tot 1 april vorig jaar kreeg iedereen AOW vanaf de eerste dag van de maand waarin hij 65 werd. De vakbond voerde de zaak omdat mensen met een vroegpensioen of vut tot een maand AOW mislopen. In totaal worden 200.000 mensen getroffen. Ze lopen tussen 700 en 1400 euro mis, zegt FNV Bondgenoten. Een maand inkomen misgelopen De Bredase vutter Ton Aarts die de zaak met steun van de vakbond aanspande, werd op 29 april 2012 65 jaar en liep door de nieuwe regel bijna een maand inkomen mis.

De verschuiving van de ingangsdatum van de AOW was voor een kabinet een maatregel om de overheidsfinanciën weer gezond te maken. Volgens de rechtbank is dat een legitieme reden. Het verzoek van de Bredanaar om schadevergoeding werd afgewezen.

• AOW en pensioenen

vrijdag 20 november 2015

Nederland heeft een goed pensioenstelsel, maar zoals overal zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Zo is er bijvoorbeeld een groep werkenden die nu geen of onvoldoende pensioen opbouwt. De FNV vindt dat iedereen, jong en oud, gewoon een goed pensioen verdient. Lees verder

• dinsdag 19 februari 2013 / HM van der Linden

Hallo,

word het niet eens tijd voor AKTIE , solidariteit is mooi wie maakt zich druk , over al jaren geen indexatie nu weer korting.

Korting was niet of gedeeltelijk onnodig geweest als eerder pensioenfondsen niet geplunderd waren!!(weinig marge voor extra buffers ,
    wat een dooddoender.)

Zuur..., moet eerste uitkeering 1 september nog krijgen (gedwongen door werkgever vervroegd moeten stoppen) 22 juli
    dus 1 maand geen pensioen uitkeering.

Schrijf een aktie uit in DEN HAAG.

Bij deze is mijn e-mailadres bekend.

Hopende van jullie te horen dat er aktie komt voor de ouderen.

Groet ,
    Henk van der Linden