Ouders en studenten bang voor torenhoge schulden

dinsdag 12 februari 2013 / Redactie / geen reacties

Uit een grootschalig onderzoek van FNV Jong en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) blijkt dat 90 procent van ouders met kinderen op de middelbare school of het mbo bang zijn grote schulden te maken door het nieuwe leenstelsel.

Leenstelsel
Het kabinet wil flink gaan bezuinigen op het onderwijs. Een van de bezuinigingsmaatregelen is de vervanging van de huidige basisbeurs, die nu een gift is, door een leenstelsel.

Studeren moet kunnen
FNV Jong en de LSVb hebben onderzoek gedaan naar de gevolgen van deze ingrijpende maatregel. Tussen november 2012 en januari 2013 deden ongeveer 6.600 scholieren, studenten en ouders mee aan het onderzoek ‘Studeren moet kunnen’. Dinsdag 12 februari zijn de resultaten bekendgemaakt.

Onacceptabel
De grote meerderheid van alle ondervraagden vindt het leenstelsel onacceptabel. Van de ondervraagde leerlingen heeft 60 procent nu al het idee dat een bijbaan ten koste gaat van hun opleiding. Bijna 70 procent van de hbo- en wo-studenten verwacht waarschijnlijk of zelfs zeker meer te gaan werken naast de studie als het leenstelsel er is.

______   __   __               ___     _    _    _    _
 /_   _//  \ \\/ //   ____      / _ \\  | \  / || | || | ||