Zzp'er dupe van reorganisatie KvK

vrijdag 08 februari 2013 / Redactie / 1 reactie

De reorganisatie van de Kamer van Koophandel gaat ten koste van de dienstverlening aan zzp’ers. Dit is nu de grootste groep nieuwe inschrijvers. Met steun van het ministerie zou die dienstverlening kunnen worden opgenomen in de nieuwe vakbondshuizen van de FNV In Beweging.

Dat zegt de FNV In Beweging in reactie op het nieuws dat de Kamer van Koophandel een grote reorganisatie gaat doorvoeren.

Dienstverlening FNV aan zzp’ers
Door de sluiting van 25 kantoren en de digitalisering van de dienstverlening van de Kamers van Koophandel valt het directe aanspreekpunt voor zzp’ers op veel plaatsen weg. Met steun van het ministerie van Economische Zaken zou dit kunnen worden voortgezet in de 35 nieuwe vakbondshuizen die de FNV wil gaan oprichten.

Die kunnen de tegenhanger worden van de ondernemerspleinen, die werkgevers gaan oprichten als alternatief voor de Kamers van Koophandel. In de vakbondshuizen kunnen leden terecht met hun belastingaanslag en vragen over werk en inkomen. Ook worden het ontmoetingsplaatsen waarmee de vakbeweging zijn aanwezigheid in de regio versterkt en zijn herkenbaarheid vergroot.

Goed initiatief
FNV KIEM bestuurder Peter van den Bunder vindt het opzetten van vakbondshuizen waar ook zzp'ers terecht kunnen een uitstekend idee. "Veel zzp'ers zijn vooral opdrachtnemer en dus gebaat bij een sterke vakbond, die de kleine zelfstandigen bij veel zaken, die nu nog bij de KvK's liggen, goed zou kunnen helpen. Ik hoop dan ook dat het ministerie dit initiatief gaat steunen."

• dinsdag 12 februari 2013 / Anouk w

Schoenmaker blijf bij je leest. FNV is er voor werknemers, niet voor ondernemers (dat zijn zzp'ers nog steeds). En waarom zou het ministerie geld beschikbaar stellen aan het FNV als het aan de andere kant geld weghaalt bij de KvK?

_____       ___     _    _      ___     _    _    __   __
|  __ \\    / _ \\  | \  / ||   / _ \\  | || | ||  \ \\/ //