Seniorenbond ANBO stapt uit FNV

woensdag 09 januari 2013 / Redactie / 1 reactie

Met ingang van 1 januari 2013 is ANBO niet langer lid van de FNV In Beweging. Dat maken beide partijen vandaag bekend.

FNV-leden kunnen nog tot en met 31 maart 2013 gebruik maken van de dienstverlening van ANBO, zoals bijvoorbeeld het energiecollectief, de zorgcollectieven, telefonisch advies en de lokale afdelingsactiviteiten. Na die datum zullen de FNV In Beweging en de ANBO zelfstandig hun dienstverlening en belangenbehartiging voor hun seniorenleden voortzetten.

De FNV-senioren ontvangen verder nog tot en met 31 maart het ANBO Magazine. De zetel die ANBO sinds de aansluiting bij de FNV bekleedde bij de Sociaal-Economische Raad (SER) valt toe aan één van de bonden van FNV In Beweging.

“De koers die FNV In Beweging gekozen heeft past niet bij de ambities van ANBO, maar we gaan in goed overleg uit elkaar. Wat ANBO betreft is een eventuele toekomstige samenwerking op inhoudelijke thema’s zoals bijvoorbeeld AOW, pensioenen en arbeidsparticipatie van 50-plussers, zeker als het gaat om de belangen van onze wederzijdse leden, niet op voorhand uitgesloten”, aldus ANBO-directeur Liane den Haan.

Leo Hartveld, vicevoorzitter FNV In Beweging. “De FNV In Beweging presenteert op korte termijn een eigen seniorenbond en we gaan met die bond door met de belangenbehartiging van onze seniorenleden. We blijven ons inzetten om seniorenbelangen op de juiste manier te vertegenwoordigen, zoals wij dat nu al doen op landelijk niveau binnen bijvoorbeeld de SER en de pensioenfondsen.”

ANBO was sinds 2009 onderdeel van de FNV.

• dinsdag 26 maart 2013 / B.H.G. Duenk

Beste Redactie,
    Ik vindt het zonde en jammer dat de ANBO uit het FNV stapt.
    Wij zullen het ANBO magazine met z'n vele voordelen en
    belangrijke informatie erg missen.
    Wordt hier geen grote fout gemaakt, juist in deze onzekere
    tijd voor de iedereen maar zeker ook de senioren om nu uit
    elkaar te gaan. Dit is niet goed voor de leden.
    Ik hoop dat je hier wat meedoet.
    Vriendelijke groeten, B.H.G. Duenk (bhgduenk@lijbrandt.nl)
    Klaasbos 11, Lichtenvoorde
    (al 53 jaar lid van de FNV)

_    _     _____    _    _      _____   _    _