FNV-debat over AOW en flexibel pensioen op 16 april

maandag 12 april 2010 / Redactie / geen reacties

Nu dit kabinet de verhoging van de AOW-leeftijd niet meer behandelt, is het zaak om na te denken over de toekomst van het 'staatspensioen' AOW en de aanvullende ouderdomspensioenen. Daarover gaat het op 16 april in de Rode Hoed te Amsterdam met prominente gasten.

Aanpassing van de huidige AOW is noodzakelijk, maar hoe? Moet iedereen doorwerken tot 67 jaar? Hoe doen we recht aan mensen die al jong beginnen met werken? En wat zijn zware beroepen eigenlijk? Bestaan ze wel of is ieder beroep zwaar?

Debaters
Met onder anderen Agnes Jongerius (voorzitter FNV), Stef Blok (Tweede Kamerlid VVD), Jolande Sap (Tweede Kamerlid GroenLinks) en Roos Vermeij (Tweede Kamerlid PvdA). Speciale gast is Ursula Engelen-Kefer (SPD en voormalig vicevoorzitter van de Duitse vakcentrale DGB). Zij zal aan het debat meewerken vanuit haar ruime ervaring in Duitsland. Journaliste Djoeke Veeninga leidt het debat.

Datum: vrijdag 16 april 2010
Plaats: De Rode Hoed, Keizersgracht 102, 1015 CV  Amsterdam
Aanvang: 14.00 uur
Toegang: kaarten kosten 10 euro per stuk (9 euro met CJP/studenten/Stadspas/65+) en zijn verkrijgbaar via www.derodehoed.nl of aan de kassa

Om over na te denken
Ursula Engelen-Kefer: ”Een flexibeler pensioengerechtigde leeftijd door een combinatie van gedeeltelijke uittreding en deeltijdpensioen is nuttig voor veel oudere werknemers. Uit onderzoek en ervaring blijkt duidelijk dat om gezondheidsredenen weinig mensen in staat zijn om langer dan hun 60ste levensjaar door te werken. Een nieuwe regeling moet rekening houden met een gedeeltelijk pensioen en het wettelijke pensioen moet aanzienlijk flexibeler. Bovendien moeten er manieren worden gevonden voor gedeeltelijke uittreding, zodat niet alleen werknemers in grote bedrijven, maar ook in kleinere bedrijven hiervan gebruik kunnen maken. De vraag is alleen, zal een gezonde 60-jarige werkloze man ooit nog een fatsoenlijke baan vinden en is een baan als serveerster tot 67 jaar vol te houden?”

• AOW en pensioenen

vrijdag 20 november 2015

Nederland heeft een goed pensioenstelsel, maar zoals overal zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Zo is er bijvoorbeeld een groep werkenden die nu geen of onvoldoende pensioen opbouwt. De FNV vindt dat iedereen, jong en oud, gewoon een goed pensioen verdient. Lees verder

__    __     ___       _____     ___      _  __     ___