Nieuwe regeling thuiskopieheffing en downloadverbod weer in beeld

woensdag 28 november 2012 / Redactie / 2 reacties

Met ingang van 1 januari 2013 komt er, afhankelijk van de opslagcapaciteit, een thuiskopieheffing van maximaal 5 euro op smartphones, telefoons met mp-3 spelers, tablets, hdd-recorders en settopboxen. Audio-videospelers krijgen een heffing van maximaal 2 euro.

Dit is eind oktober door het Ministerie van Justitie bekend gemaakt. De heffing is bedoeld om makers van film en muziek te vergoeden voor de kopieën die consumenten maken voor eigen gebruik. Nederland kende al een regeling voor thuiskopieën, maar deze werd in 2007 bevroren.

In deze regeling stond een heffing op blanco cd’s en dvd’s. Omdat deze weinig meer gebruikt worden moest de regeling worden aangepast. Dit werd eerder dit jaar mede afgedwongen door NORMA, FNV KIEM en de Ntb, die toen het hoger beroep van de bodemprocedure tegen de Nederlandse Staat wonnen. Het Hof bepaalde dat alle vijf opeenvolgende besluiten van de ministers van Justitie om vanaf 1 januari 2007 de thuiskopievergoeding te bevriezen onrechtmatig waren.

Privékopieën
Geheugenkaarten, usb-sticks en spelcomputers met harde schijf vallen buiten de regeling, omdat deze voorwerpen slechts in geringe mate (minder dan 10%) worden gebruikt voor het maken van privékopieën. De nieuwe thuiskopieregeling is volgens FNV KIEM-bestuurder Caspar de Kiefte een belangrijk moment voor auteurs en uitvoerende kunstenaars: “We beschouwen de totstandkoming als een enorme overwinning voor acteurs en musici. Hiermee komt een eind komt aan een jarenlange voortslepende onzekerheid en onrecht. Door de beperkte werking van de bevroren regeling zijn acteurs en musici jaren lang heel veel geld misgelopen. Om dat geld van de Staat terug te vorderen is een procedure gestart en gewonnen en er loopt nu een aparte procedure om de hoogte van de schade vast te stellen.” De nieuwe thuiskopieregeling gaat in op 1 januari 2013 en duurt in eerste instantie een jaar.

Downloadverbod weer in beeld
Ook het door veel internetters gevreesde downloadverbod komt weer in beeld. Staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) ziet mogelijkheden om zo'n verbod in afgeslankte vorm tóch door te voeren, zo bleek 22 november 2012 tijdens een debat over auteursrecht in de Tweede Kamer. De PvdA is niet langer tegen een downloadverbod, waardoor een meerderheid in de Tweede Kamer zich aftekent.

Verbod
Begin dit jaar kreeg Teevens voorstel voor een verbod op het downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal alleen steun van zijn eigen partij, de VVD. PvdA-Kamerlid Jeroen Recourt zei tijdens het debat dat zijn partij particulieren niet met een downloadverbod wil treffen, maar wel degenen die illegaal bedrijfsmatig aan downloaden verdienen.

Thuiskopieheffing
Teeven zag zich vorige maand genoodzaakt om de thuiskopieheffing te handhaven en zelfs uit te breiden naar onder meer de harde schijven van laptops, smartphones en hdd-drives. De PvdA is volgens Recourt tegen deze thuiskopieheffing. Aan de andere kant: in het verkiezingsprogramma van de PvdA stond dat de partij tegen het downloadverbod was. Maar Recourt sluit nu niet langer uit dat het mogelijk is dat er een verbod komt dat de particulieren buiten schot laat.

De precieze uitvoering wil hij aan de staatssecretaris overlaten. Zo moet nog nader worden bepaald waar privégebruik ophoudt en zakelijk misbruik begint. De koerswijziging is slecht nieuws voor acteurs en musici, want volgens Teeven is er naast een downloadverbod geen plek meer voor het Thuiskopiestelsel. De thuiskopieheffingen die voor komend jaar zijn gepland, gaan volgens Teeven nog wel door. Het is volgens hem te kort dag om er nog iets anders voor in de plaats te stellen.

• Thuiskopie

dinsdag 09 december 2014

Makers moeten normaal gesproken toestemming geven voor gebruik van hun werk. Voor veel makers, acteurs of musici maakt het collectief geïncasseerde rechtengeld verreweg het belangrijkste deel uit van hun inkomsten uit auteursrecht. Er wordt een klein bedrag geïncasseerd voor elk apparaat of drager waarop werken kunnen worden gekopieerd. En … Lees verder

• woensdag 12 december 2012 / Henk Hendriks