Voorlopig ledenparlement van start in De Burcht

donderdag 01 november 2012 / Redactie / geen reacties

Zo’n honderd leden uit 35 sectoren verzamelden zich dinsdagochtend 30 oktober op historische grond in De Burcht in Amsterdam.

De meer dan honderd jaar oude verbondszaal van de eerste moderne vakbond was het decor voor de eerste vergadering van het voorlopige ledenparlement van FNV / de nieuwe vakbeweging i.o. Het parlement is de belangrijkste adviseur voor de federatieraad en het federatiebestuur en ook voor de stuurgroep die leiding geeft aan de vernieuwing van de vakbeweging.

Gedeelde idealen
FNV-voorzitter Ton Heerts benadrukte in zijn openingsspeech de gedeelde idealen. 'We willen allemaal hetzelfde. Een eerlijke rechtvaardige samenleving. Een maatschappij waarin de mens centraal staat, niet het geld. Een samenleving waarin iedere wereldburger menswaardig kan opgroeien. Kortom: we zitten hier niet voor onszelf alleen.'

De eerste bijeenkomst telde drie inhoudelijke agendapunten: het SER-advies over de zorg, het discussieproject ‘Zekerheid in Verandering’ over een duurzame arbeidsmarkt, en de actuele politieke situatie.

Tijdelijk operationeel
Het ledenparlement is tijdelijk operationeel tot de eerste echte verkiezingen in mei 2013. Vanaf dat moment zal het parlement bestaan uit rechtstreeks gekozen vakbondsleden uit allerlei sectoren en beroepsgroepen. Belangrijke taak van het voorlopige parlement is uitwerken hoe de rechtstreeks gekozen leden straks op vernieuwende en frisse wijze hun besluitvormende werk kunnen gaan doen.

• FNV in Beweging

donderdag 16 mei 2013

FNV gaat op in nieuwe herkenbare vakbeweging dichtbij mensen. De FNV zal opgaan in een nieuwe vakvereniging - met verschillende vakorganisaties - die dichtbij mensen staat en herkenbaar is. Diversiteit en pluriformiteit, kenmerkend voor huidige arbeidsverhoudingen, worden de uitgangspunten.  De ambitie is om een vormende kracht te zijn in de verander… Lees verder

_  _    __   __              ______    _  _     _____