"Vermogensbeheerders houden de pensioenkosten hoog"

woensdag 03 oktober 2012 / Redactie / geen reacties

Pensioenfondsen maken te hoge kosten bij het uitvoeren van de pensioenregelingen, zo beweert een deze week geopenbaard onderzoeksrapport van actuarieel adviesbureau Lane, Clark & Peacock (LCP). Hoe zit dat precies? Een reactie van FNV KIEM-bestuurder Pepijn ten Kate, die de werknemersbelangen vertegenwoordigt in diverse pensioenbesturen in de creatieve sector.

Kritisch
“Kosten maken bij het beleggen van pensioengeld is natuurlijk onvermijdelijk. Maar als vakbond zijn we sinds de financiële crisis wel steeds kritischer geworden op de hoogte van die kosten. Immers: beleggingsresultaten kun je moeilijk voorspellen – zeker nu – maar op kostenbeheersing heb je invloed. Als je van iedere ingelegde euro aan premiegeld minder aan kosten kwijt bent, is dat maar alvast verdiend.”

Ten Kate benadrukt wel dat de beleggingskosten van de pensioenfondsen van een heel ander niveau zijn die van menig commerciële verzekeraar. “Pensioenfondsen zijn stichtingen, ze hoeven geen winst te maken. Ze beleggen bovendien op zo’n enorme schaal dat ze per saldo minder kosten maken per belegde euro. En vergeet ook niet dat de je bij de pensioenfondsen geen doorgeslagen topsalarissen en bonuscultuur vindt."

Beleggingskosten
Onderling verschillen de uitvoeringskosten van de pensioenfondsen zijn gigantisch, weet Ten Kate. “De kosten variëren van ongeveer 70 euro voor de goedkoopste tot ruim 700 euro per deelnemer voor de duurste, zo laat jaarlijks onderzoek zien. Maar hoe goedkoop of duur ook: bij alle fondsen vormen de beleggingskosten de grootste kostenpost. Pensioenfondsen laten hun vermogen beleggen door fondsbeheerders of vermogensbeheerders. De kosten daarvan worden meestal direct verrekend met de beleggingen. Tot voor kort waren deze kosten vrijwel onzichtbaar."

Ten Kate geeft een rekenvoorbeeld: “Stel dat de vermogensbeheerder van jouw pensioenfonds met jouw geld een rendement weet te halen van 5,5%. Dan komt dat niet in zijn geheel ten goede aan jouw pensioen, jouw fonds keert dan 5% uit. Die halve procent verschil is voor de vermogensbeheerder. Daar komen dan dikwijls nog prestatietarieven bij die de beheerder mag heffen bij goede resultaten. Al met al vallen die kosten niet op zolang er hoge rendementen worden gehaald, maar wat als die gaan tegenvallen? Dan ga je je toch afvragen waarom er zoveel wordt afgeroomd.”

De euro’s die naar vermogensbeheerders en fondsmanagers gaan zijn vandaag de dag nog steeds niet goed zichtbaar. “Op zich niet verwonderlijk: geen enkele leverancier vertelt graag wat hij nu precies verdient aan zijn klanten. Hij kan daar ook moeilijk toe verplicht worden. Dat het echter om aanzienlijke bedragen gaat is evident. En dat je scherper kan onderhandelen als pensioenfonds over de voorwaarden als je een sterkere marktpositie hebt is ook vanzelfsprekend.”

Schaalvoordelen
Bij de pensioenfondsen waarbij FNV KIEM betrokken is wordt scherp gekeken naar de kostenkant van de pensioenregelingen. Ten Kate: “Van de vijf pensioenfondsen zijn er inmiddels nog maar drie over. De anderen zijn inmiddels gefuseerd of samengegaan met andere fondsen. Bij de overweging om zichzelf op te heffen gaven de hoge uitvoeringskosten vaak de doorslag.” Kleine pensioenfondsen hebben het moeilijker om de kosten in toom te houden dan grote, blijkt ook uit het rapport van LCP. Ten Kate beaamt dat: “De kleine fondsen hebben met exact dezelfde regelgeving te maken als de grote fondsen. Zij moeten dezelfde kosten maken voor verantwoording maar ook voor onderzoek. De schaalvoordelen die de grote fondsen hebben kunnen honderden euro’s per jaar per deelnemer aan verschil opleveren. Euro’s die niet worden omgezet in pensioen.”

Naast fuseren en samengaan, switchen kleine fondsen ook steeds vaker van commerciële uitvoerder signaleert Ten Kate. “De commerciële uitvoerder verdient bij deze fondsen niet alleen op de beleggingen, maar ook op het behartigen van de bestuursondersteuning. Zo’n fonds wordt daarmee dubbele afhankelijk. Het wisselen van uitvoerder is weliswaar een lastig, bewerkelijk en vaak duur proces, toch zien we steeds vaker dat fondsen die stap nemen, omdat ze steeds sterker de noodzaak voelen om de kosten te drukken.”

Dat groeiende kostenbewustzijn binnen pensioenbesturen is een goede zaak, vindt Ten Kate. “Heel goed dat er nu meer oog voor komt, Want valt nog veel te verdienen voor de pensioenfondsen. En dus voor deelnemer!”

_____    __   __    ______     ___     _____       ___
 |__  //   \ \\/ //  /_   _//   / _ \\  |  __ \\    / _ \\