Bijzonder hoogleraar gaat groeiende creatieve sector onderzoeken

woensdag 26 september 2012 / Redactie / 2 reacties

Dr. Arjan van den Born wordt per 1 oktober de eerste hoogleraar Creatief Ondernemerschap in Nederland.  Deze nieuwe bijzondere leerstoel aan de Universiteit van Tilburg is ingesteld door de vakbond van de creatieve sector, FNV KIEM.

Kennisbehoefte
De aanhoudende groei van de creatieve sector in Nederland en de toename van het aantal freelancers daarbinnen creëert behoefte aan nader onderzoek. “Er is in Nederland nog geen hoogleraar die zich hier specifiek mee bezighoudt” licht bestuurslid Ingrid Rep van FNV KIEM toe. “Terwijl er wel behoefte is aan meer kennis op dit terrein. Hoe groot ìs het economisch belang, wat zijn de succesfactoren, welke nieuwe verdienmodellen ontstaan er?”

Flexibele kern
De creatieve sector in Nederland bestaat - naast onder meer kunstenaars, auteurs, acteurs en grafici – in toenemende mate uit nieuwe soorten ontwerpers en ontwikkelaars, bijvoorbeeld in de game- en app-industrie. Het zwaartepunt van de sector verplaatst het in hoog tempo richting freelancers en netwerken van freelancers, zo signaleert Van den Born. “Op dit moment is al meer dan de helft – zo’n 55% - van de mensen in de creatieve sector freelancer. Zij zijn het hart van de sector gaan vormen. Veelal zijn het bovendien de bepalende creatieve persoonlijkheden binnen de sector. Je ziet dus in de creatieve sector geen ‘flexibele schil’, maar van een ‘flexibele kern’.”

Innovatiedrang
De leerstoel zal zich ook richten op nader onderzoek naar nieuwe business modellen die opgang maken in de sector. Rep: ”Er is een enorme innovatiedrang binnen de creatieve sector: ‘crowdsourcing’, ‘distributed work’ en ‘coworking’  zijn voorbeelden van die nieuwe manieren om te werken, talenten te benutten en je brood daarmee te verdienen. Als vakbond willen we niet stilstaan, maar nieuwsgierig blijven naar nieuwe ontwikkelingen en – niet te vergeten – relevant blijven voor de mensen waarvoor we opkomen.”

Professional
Arjan van de Born (1969) was als organisatieadviseur verbonden aan PricewaterhouseCoopers en werkte aan de universiteiten van Antwerpen en Utrecht. Aan de laatste universiteit promoveerde hij in 2009 op de “jobhopping professional” in de netwerkeconomie. Als zelfstandig organisatieadviseur ging Van den Born zich vervolgens vooral richten op zelfstandig ondernemers en hun netwerken. De bijzondere leerstoel Creatief Ondernemerschap aan de Universiteit van Tilburg bekleedt Van den Born op parttimebasis voor een periode van vijf jaar.

• zaterdag 06 oktober 2012 / Nico Strubbe

dat een werkgeversorganisatie zoiets doet is dan weer wel te begrijpen

• zaterdag 06 oktober 2012 / Nico Strubbe

Hoe is het toch mogelijk dat een vakbond een leerstoel instelt voor ondernemersschap............dat is toch wel ver weg van haar statuten