Vraag van de week: Is een opdrachtgever aansprakelijk voor arbeidsongevallen zp’ers?

vrijdag 21 september 2012 / Redactie / 1 reactie

Als een werknemer een bedrijfsongeval heeft is de werkgever aansprakelijk voor de geleden schade indien de werkgever zijn zorgplicht voor een veilige werkomgeving niet is nagekomen.

Maar ook voor niet werknemers kan de werkgever aansprakelijk zijn. Denk aan uitzendkrachten, stagiaires en ingeleende werknemers, maar ook aan zelfstandig ondernemers die op basis van een opdrachtovereenkomst of aanneming van werk arbeid verrichten.

Extra vereiste
Naast de voorwaarden die ook gelden voor de werknemer (schade geleden in de uitoefening van de werkzaamheden en schending van de zorgplicht door de werkgever) geldt als extra vereiste dat de werkzaamheden waarbij de zp’er schade heeft geleden hebben plaatsgevonden ‘in de uitoefening van het beroep of bedrijf’ van de opdrachtgever.

De regering heeft dit vereiste nader toegelicht als dat de ‘werkzaamheden die de opdrachtgever in het kader van de uitoefening van zijn beroep of bedrijf ook door eigen werknemers had kunnen laten verrichten’. Het gaat hier niet alleen om de kernactiviteiten van het bedrijf. Een dansschool die bijvoorbeeld een dansdocent inhuurt behoort tot de kernactiviteiten en zal naar verwachting aan dit vereiste voldoen. Wordt iemand ingehuurd voor het werven van nieuwe leerlingen dat is dit geen kernactiviteit maar kan in algemene zin gezegd worden dat dit nog wel in de uitoefening van het beroep of bedrijf van de dansschool gebeurd. Een schilder die jaarlijks wordt ingehuurd om de gevel te schilderen zal naar verwachting niet aan dit vereiste doen.

Omstandigheden van het geval
Of wordt voldaan aan het vereiste van ‘in de uitoefening van beroep of bedrijf’ is voldaan hangt af van de omstandigheden van het geval. Ben je zp’er en heb je een bedrijfsongeval gehad dan kun je contact opnemen met de Helpdesk van FNV KIEM om je zaak te bespreken. Bel 0900 36 854 36.

• Vraag van de week

dinsdag 19 januari 2016

Elke week wordt er ingegaan op een relevante vraag op het gebied van werk en inkomen. Lees verder

• vrijdag 21 september 2012 / Peter Klumper