Taalwerkt.nl helpt bij aanpak laaggeletterdheid op het werk

maandag 03 september 2012 / Redactie / geen reacties

De Stichting van de Arbeid en Stichting Lezen & Schrijven lanceren op 3 september http://www.taalwerkt.nl/, een website speciaal voor werkgevers en werknemers over de aanpak van laaggeletterdheid.

De website start op de eerste dag van de Week van de Alfabetisering die tot en met zondag 9 september duurt. Op http://www.taalwerkt.nl/ is een lanceringsfilmpje te zien waarin prinses Laurentien (voorzitter Stichting Lezen & Schrijven), Bernard Wientjes (voorzitter VNO-NCW) en Ton Heerts (voorzitter FNV/De nieuwe vakbeweging i.o.) aan het woord komen.

Taalwerkt.nl is bestemd voor:
-       werkgevers die informatie zoeken over de aanpak van laaggeletterdheid en
-       werknemers die moeite hebben met lezen en schrijven of die collega’s kennen die daar moeite mee hebben.

Taboe
Ton Heerts: ‘Ruim 1 miljoen werknemers in Nederland hebben moeite met lezen en schrijven. De vakbeweging wil deze mensen helpen om hun lees- en schrijfvaardigheden te verbeteren. Dat maakt hun positie op de arbeidsmarkt sterker. De website Taalwerkt.nl is daarvoor een belangrijk hulpmiddel. Laaggeletterde werknemers kunnen hier informatie vinden over cursussen en de benodigde ondersteuning. Maar ook over de wijze waarop ze het bespreekbaar kunnen maken met hun werkgever. Voor veel werknemers die moeite hebben met lezen en schrijven is het nog een taboe om hiervoor uit te komen.’

Naast werkgevers en werknemers kunnen ook brancheorganisaties, vakbonden, medezeggenschapsorganen en Opleidings- en Ontwikkelingsfondsen op de website terecht om de benodigde informatie te vinden. Het aanpakken en verminderen van laaggeletterdheid op de werkvloer levert voordeel op voor werknemer én werkgever.

Voordeel voor werkgevers en werknemers
Het kunnen lezen van instructies en veiligheidsvoorschriften bijvoorbeeld is van essentieel belang voor de veiligheid op de werkvloer. Een gebrekkige beheersing van lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden is een probleem. Lees- en schrijfvaardigheden dragen bij aan de persoonlijke ontwikkeling en aan de verhoging van duurzame participatie van laaggeletterde werknemers, zowel op de arbeidsmarkt als in de maatschappij.

Convenant
De aanpak van laaggeletterdheid in bedrijven vloeit voort uit afspraken die werkgevers en vakbonden samen met de overheid hebben gemaakt in het convenant tussen werkgevers, werknemers en overheid: ‘Structurele aanpak laaggeletterdheid in de samenleving en het bedrijfsleven 2007 – 2015’.

_____    __   __   __   _     _____     _____    __   __
 / ____||  \ \\/ // | || | ||  |  ___||  / ____||  \ \\/ //