Vraag van de week: Wat betekent het als er een cao van toepassing is?

maandag 27 augustus 2012 / Redactie / geen reacties

Als er een cao is vermeld in de arbeidsovereenkomst dan noemen we dit ook wel een incorporatiebeding.

Incorpereren
De cao is dan geïncorporeerd in de arbeidsovereenkomst waardoor de werknemer en de werkgever gehouden zijn de cao na te leven. Incorporeren is dus het inlijven/opnemen van een cao. Het is mogelijk om ook toekomstige cao’s van toepassing te verklaren op de arbeidsovereenkomst. Dit noemen we een dynamisch incorporatiebeding. Dit is bijvoorbeeld het geval als er in de arbeidsovereenkomst staat dat de binnen het bedrijf geldende cao van toepassing is.

Werkgevers zetten vaan een incorporatiebeding in de arbeidsovereenkomst. Dit doen ze omdat ze niet altijd weten wie van de werknemer lid is van een vakbond. Een werknemer die geen lid is van de vakbond noemen we ook wel een ongeorganiseerde of ongebonden werknemer. Door een incorporatiebeding in de arbeidsovereenkomsten op te nemen weet werkgever zeker dat de cao voor alle werknemers geldt. Daarnaast voldoet de werkgever hiermee ook aan de wettelijk plicht uit de Wet Cao. Hierin staat dat de werkgever ook de cao moet naleven voor werknemers die geen lid zijn van een vakbond.

• Vraag van de week

dinsdag 19 januari 2016

Elke week wordt er ingegaan op een relevante vraag op het gebied van werk en inkomen. Lees verder

__   _     _____    ______     _____     _  __   __   __