Urencriterium volgens De Jager

donderdag 11 maart 2010 / Redactie / geen reacties

Met zijn mededeling dat zzp'ers de 'onrendabele uren' kunnen meetellen om voor de zelfstandigenaftrek in aanmerking te komen, toont minister Jan Kees de Jager zijn minachting voor zzp'ers. Dat vinden de vier zzp-organisaties van de FNV. Die uren telden namelijk altijd al mee. Het is vanzelfsprekend dat zzp'ers die minder gemakkelijk opdrachten binnenkregen, meer tijd aan acquisitie hebben besteed. Of ze hebben nascholing ter hand genomen of een nieuwe versie van hun website. Stuk voor stuk activiteiten die voor de zelfstandigenaftrek meetellen omdat ze mede de onderneming in stand houden. Overbodig "Dit is erger dan een loos gebaar. De minister heeft er nooit de regels op nageslagen", aldus voorzitter Charles Verhoef van FNV Zelfstandigen Bouw. "De Jager verwacht toch niet dat zzp'ers dit niet zelf hadden kunnen bedenken", reageert Linde Gonggrijp van FNV Zelfstandigen. Ellie Speet van de NVJ noemt het minachting, "in plaats van een steuntje in de rug." De vier FNV-organisaties, ook FNV KIEM, gaan door met hun e-mail actie. "Onze leden zullen de minister ongetwijfeld hun boosheid willen laten blijken over dit volstrekt overbodige beleidsbesluit." Op de stoep In een persbericht laat het ministerie weten dat een beleidsbesluit in de Staatscourant aankondigt dat zzp'ers bij het invullen van hun belastingpapieren onrendabele uren kunnen meetellen. Vorige week vroegen de vier zzp-organisaties van de FNV hun leden om de minister per e-mail te vragen van strenge handhaving van het urencriterium af te zien bij de belastingaangifte over 2009. Wie geen 1225 uur heeft gewerkt, komt niet langer in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek. Dat betekent dat zzp'ers die al een klap van de crisis kregen, straks méér belasting betalen dan waarop het ministerie had gerekend. De vier zzp-organisaties van de FNV willen op korte termijn een persoonlijk gesprek met de minister. "Kennelijk zijn de binnengekomen 1200 mails nog niet genoeg. We moeten maar eens op de stoep gaan staan", vindt Charles Verhoef. Linde Gonggrijp: "Zelfstandigen zijn gewend hun eigen boontjes te doppen. Dus ze kloppen zeker niet bij het geringste zuchtje tegenwind bij de overheid aan. Maar ze willen niet voor de gek gehouden worden." Lees hier de brief van de vakbonden die is verstuurd naar de minister van Financiën, waarin zij voorstellen om samen te praten over een effectieve aanpassing van het urencriterium.

______      ___     _    _     _____    ______    __   __
|      \\   / _ \\  | |  | ||  |  ___|| |      \\  \ \\/ //