Eerste SER-zetel voor zzp'ers

donderdag 11 maart 2010 / Redactie / geen reacties

Voorzitter Esther Raats-Coster van het Platform Zelfstandige Ondernemers (PZO) heeft de komende twee jaar een zetel in de Sociaal Economische Raad (SER) gekregen. Het is een plaatsvervangende zetel, ter beschikking gesteld door de ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB Nederland. Met deze pragmatische oplossing kon op korte termijn een tijdelijke zetel voor zzp'ers gerealiseerd worden. Voor een structurele zetel voor zelfstandigen in de SER is een wetswijziging nodig.

Raats-Coster gaat zich inzetten voor een systeem dat ook ruimte biedt aan de zelfstandig ondernemer zonder personeel. "De wet- en regelgeving is nu specifiek voor werknemers en werkgevers. In de SER kunnen we bouwen aan een systeem dat ook ruimte biedt aan de zelfstandige ondernemer. Die moet zich voluit kunnen ontplooien zonder overregulering en bureaucratie."

PZO is ontstaan als koepelorganisatie voor beroepsverenigingen en heeft daarnaast ook individuele leden. FNV Zelfstandigen en PZO trekken waar dat kan gezamenlijk op. Beide organisaties praten mee over de uitwerking van het SER-advies over de positie van zelfstandige ondernemers, dat tegen de zomer moet verschijnen. FNV is blij dat er nu in elk geval een zetel in de SER is voor zzp'ers en feliciteert PZO graag met dit resultaat.

____     __   __     _____     ___      ______    ______
 |  _ \\   \ \\/ //   / ___//   / _ \\   /_   _//  /_   _//