Vakcentrales aan Catshuis: ‘Verhoog vennootschapsbelasting en voer toptarief in’

donderdag 19 april 2012 / Redactie / geen reacties

Maak onderscheid tussen maatregelen op de korte termijn die bijdragen aan het oplossen van het begrotingstekort, en aanpassingen op de lange termijn die oplossingen bieden voor structurele vraagstukken. Dat adviseren de vakcentrales FNV en MHP, en aangesloten bonden, in een gezamenlijke verklaring aan het Catshuis.

Op de korte termijn levert een een tijdelijke verhoging van de vennootschapsbelasting geld op. Evenals een tijdelijk toptarief in de inkomstenbelasting.

Bedrijven en hoge inkomens aan de beurt
FNV-voorzitter Agnes Jongerius: ‘Het grootste deel van de 18 miljard die het kabinet al heeft bezuinigd is door de gewone mensen opgehoest. Als er nu opnieuw bezuinigd moet worden adviseren wij dat niet te drastisch te doen. Ten tweede moeten de lasten een beetje eerlijk worden verdeeld. Dat betekent dat nu de bedrijven en de hoge inkomens aan de beurt zijn.’

Hogere btw op luxe goederen
Bob van der Wal, voorzitter van MHP: ‘Mochten een tijdelijke verhoging van de vennootschapsbelasting en een tijdelijk toptarief niet voldoende zijn dan is een tijdelijk verhoging van de btw op luxe goederen een optie. Dat betekent dat de dagelijkse boodschappen niet duurder mogen worden. Die verhoging levert volgens onze rekenaars een hoop geld op.’

Nullijn ongewenst
Voor de FNV en MHP is de nullijn ongewenst. Jongerius: ‘Zowel de FNV als het MHP vinden dat de vakbeweging al heel lang het voortouw neemt in een verantwoorde loonontwikkeling.’ Van der Wal vult aan: ‘Wij geloven niet in een starre loonpolitiek. Dat is niet meer van deze tijd.’

Jongerius: ‘Maatwerk! Dat is hoe wij zaken doen in deze tijd. Bovendien blijft de loonontwikkeling ook in 2012 weer achter bij de inflatie. Bij een nullijn gaan mensen nog minder besteden. Dat is slecht voor de economie.’

Volgens FNV en MHP leveren structurele vraagstukken zoals de woningmarkt, de zorg of de arbeidsmarkt geen geld op voor de korte termijn begrotingsproblemen waar dit kabinet mee kampt.

Boekhoudkundige bezuinigingen
Van der Wal van MHP: ‘Kabinet: laat onze economie niet vastlopen op boekhoudkundige bezuinigingen. Herstel het gedeukte vertrouwen van mensen door bijvoorbeeld onze jonge generaties perspectief te bieden op een baan en een huis. Dat kan door evenwichtige bezuinigingen op de korte termijn en door met verstand een lange termijnvisie te ontwikkelen.’

Acties gaan door
De bezuinigingsplannen waar het kabinet nu in het Catshuis naar kijkt, zullen door de vakbeweging kritisch worden beoordeeld. Jongerius: ‘Daarbij zijn voor de FNV eerlijk delen, solidariteit en duurzaamheid belangrijke toetsstenen. Op dit moment voeren we campagne tegen bezuinigingsplannen van dit kabinet in het passend onderwijs en de Wet Werken naar Vermogen. Die acties gaan door, want deze desastreuze bezuinigingen moeten worden teruggedraaid.

‘Als uit het Catshuis meer van dit soort onzalige plannen komen, zullen wij onze gerichte bondsacties verder uitbreiden. Wij bereiden in ieder geval campagne-activiteiten voor met onze leden en andere werkenden voor de versterking van de positie van werknemers in sectoren. Voor goede cao’s en het terugdringen van onzeker werk.’

Andere keuzes
Mensen in Nederland moeten kunnen vertrouwen op een samenleving die gelijke kansen biedt aan iedereen, waar zekerheid is over inkomen, werk, zorg en onderwijs. Wij zullen samen met onze achterban en allen die zich zorgen maken om onze samenleving samen laten zien dat er andere keuzes te maken zijn.

Investeer in mensen, banen en eerlijk delen
Nederland kan sterker uit de crisis komen door te investeren in mensen, banen en eerlijk delen. Daarmee houden wij de bestedingen op peil en stimuleren wij onze economie. Wij willen een Nederland waarin het gewoon is dat mensen kunnen rekenen op:
- een vaste baan waarvan mensen kunnen rondkomen
- goede sociale zekerheid waarvan mensen kunnen leven op het moment dat iemand ziek of werkloos is of met pensioen gaat
- Goede en toegankelijke zorg voor iedereen, waar niet winst maar de mensen centraal staan. Waar niet de markt bepaalt en de mens betaalt.

_  _     ______   __   _      ___     _    _      ___
 | \| ||  /_   _// | || | ||   / _ \\  | |  | ||   / _ \\