Jongeren eisen stevige positie in de nieuwe vakbeweging

donderdag 22 maart 2012 / Redactie / geen reacties

Minstens een op de drie bestuursstoelen bij de nieuwe vakbeweging moet straks worden bezet door jongeren. Dat is de inzet van FNV Jong in de gesprekken over een opvolger voor de vakcentrale FNV, aldus voorzitter Dennis Wiersma afgelopen dinsdag.

''Het is noodzakelijk dat het geluid van jongeren in de nieuwe vakbeweging een prominentere plaats krijgt’’, zegt Wiersma. ''Er is geen weg terug. Als we nu niet vernieuwen en verjongen, dan doen de laatste vakbondsleden over 10 jaar het licht uit."

Aandeel jongeren moet omhoog
De voorzitter van FNV Jong schat dat nu 5 procent van de hoge posten binnen de vakbeweging door jongeren wordt bezet. Dat aandeel moet omhoog, vindt hij. ''Jongeren willen best meedoen, maar dan moet hun stem wel worden gehoord. Ze moeten ook echt aan de knoppen zitten."

Positie van jongeren slecht
De positie van veel jongeren wordt volgens Wiersma steeds schrijnender. Op de arbeidsmarkt hebben zij veel meer dan oudere werknemers te maken met onzekerheid en zij bouwen relatief weinig op. Zij hebben vaak een studieschuld en komen moeilijk aan een woning. Ook voor die specifieke problemen moet de nieuwe vakbeweging een platform bieden, vindt FNV Jong.

Bron: nu.nl

• FNV in Beweging

donderdag 16 mei 2013

FNV gaat op in nieuwe herkenbare vakbeweging dichtbij mensen. De FNV zal opgaan in een nieuwe vakvereniging - met verschillende vakorganisaties - die dichtbij mensen staat en herkenbaar is. Diversiteit en pluriformiteit, kenmerkend voor huidige arbeidsverhoudingen, worden de uitgangspunten.  De ambitie is om een vormende kracht te zijn in de verander… Lees verder