Cijfers UWV ‘wake up call’

donderdag 08 maart 2012 / Redactie / geen reacties

De flexibilisering van de arbeidsmarkt slaat door. De FNV is geschrokken van de cijfers van het UWV dat in 2011 slechts 2000 mensen een vaste aanstelling kregen. ‘Er moeten nu echt maatregelen genomen worden’, zegt FNV-federatiebestuurder Catelene Passchier.

‘Het lijkt erop dat werkgevers de crisis misbruiken om werknemers langer in onzekerheid te laten werken. Laat deze cijfers een ‘wake up call’ zijn voor werkgevers en de politiek om flexwerkers meer rechten te geven en de doorstroom naar een dienstverband voor onbepaalde tijd te bevorderen.’

De FNV verzet zich dan ook sterk tegen de voorstellen van de ministers Kamp en Verhagen die langdurig tijdelijke contracten willen toestaan. Hiermee wordt de kans op een vast contract nog kleiner en zal het tijdelijk contract de norm gaan worden.

Nodeloos lang in onzekerheid
‘Dit is niet verstandig voor werknemers, omdat ze hierdoor nodeloos lang in onzekerheid blijven en beslissingen zoals het kopen van een huis moeten uitstellen. En het is niet verstandig voor ondernemingen en de economie, omdat onderzoek heeft aangetoond dat het werken met werknemers in vaste dient juist goed is voor de productiviteit en het innovatievermogen van ondernemingen’, zegt Passchier.

Flexheffing
Tegenover de onzekerheid van een flexcontract wil de FNV een eerlijke beprijzing. De FNV stelt daarom een flexheffing voor. Flex betekent een hogere kans op werkloosheid en daar hoort dan voor werkgevers ook een hogere ww-premie bij. Daarnaast moeten de scholingsrechten van flexwerkers verbeterd worden, zodat het verschil tussen tijdelijke en vaste contracten kleiner wordt.

Drie tijdelijke contracten
De FNV zal niet toestaan dat in cao´s wordt afgeweken van de regel dat mensen na drie tijdelijke contracten mensen recht hebben op een vast contract. Alleen als een afwijking in het voordeel van de werknemer is zal de FNV over zo’n afwijking willen meedenken met de werkgever.

____       ___      ______   __   __   _    _      ___
 |  _ \\    / _ \\   /_   _//  \ \\/ // | \  / ||   / _ \\