Bezuinigingen bedreigen lichtpuntjes

dinsdag 06 maart 2012 / Redactie / geen reacties

‘Het is duidelijk: 2012 ziet er niet goed uit. Maar ik zie gelukkig wel de nodige lichtpuntjes.

Die dreigen door botte en grote bezuinigingen te worden gesmoord.’ Daarmee reageert FNV-voorzitter Agnes Jongerius op de bekendmaking van de cijfers van het Centraal Planbureau (CPB). ‘Het kabinet moet ervoor zorgen dat het kaarsje dat lichtjes opflikkert daardoor niet wordt uitgeblazen. Dat dreigt wel te gebeuren als het kabinet doorgaat met slopen.’

Investeren in mensen, banen en eerlijk delen
Woensdag 29 februari presenteerde de FNV het investeringsplan ‘Niet slopen maar bouwen’ . Jongerius: ‘Daarin staan slimme alternatieven om te bouwen aan vertrouwen en samen te zorgen voor herstel van de groei en de werkgelegenheid. Dit kan door te investeren in mensen, banen en eerlijk delen.’

Pas op voor consumentenvertrouwen
De FNV-voorzitter wil ervoor waken dat het consumentenvertrouwen nog verder zakt door de ‘historisch ongekende aanslag op de koopkracht’. Ze roept de Europese leiders die vandaag en morgen bijeenzijn in Brussel op om de groei centraal te stellen in het begrotingsbeleid.

FNV Jong: nu hervormen, geen heilige huisjes
'Laat deze beroerde situatie een startpunt zijn om flink te hervormen en te voorkomen dat jongeren losers voor life worden.'Dat zegt voorzitter Dennis Wiersma van FNV Jong. 'Ik vind het tijd voor een stevige discussie en een langetermijnvisie op de positie van jongeren in Nederland. De staatsschuld loopt nu elke dag op met ruim 70 miljoen euro en het risico is levensgroot dat de huidige puinhoop wordt doorgeschoven naar de jonge generaties van nu en de toekomst. De knelpunten voor jongeren liggen vooral op de woning- en arbeidsmarkt en in de zorg. Hervormen op die gebieden zonder heilige huisjes is nu noodzakelijk.'

_____    __   __     _____   _    _    __   __    _____
 |__  //   \ \\/ //   / ___// | || | ||  \ \\/ //  |  ___||