Europese vakbonden in actie tegen Europees verdrag

dinsdag 28 februari 2012 / Redactie / geen reacties

De Europese vakbonden (EVV) keuren het verdrag van de regeringsleiders dat Europa uit de crisis moet helpen af. Op 29 februari gaan zij in actie.

De Europese vakbondsvertegenwoordigers hebben 25 januari jl. in een extra bestuursvergadering een resolutie aangenomen die het voorgenomen Europese verdrag afwijst. Nederland is één van de 27 landen die meedoen aan de actiedag op 29 februari a.s. voor werkgelegenheid en rechtvaardigheid.

Domweg niet goed genoeg
FNV-voorzitter Agnes Jongerius die deel uitmaakt van het EVV: "Dit is een signaal aan de Europese leiders. Dit verdrag is geen oplossing voor de economische crisis. De resolutie van het EVV moet niet gezien worden als een JA of NEE tegen het verdrag. Het verdrag is gewoonweg niet goed genoeg. Bezuinig onze economieën niet kapot.’’

In de resolutie stelt het EVV het als volgt: ‘European integration, if it is to succeed, must be a positive project bringing social progress and more and better jobs.’ Ofwel ‘Europese integratie kan alleen slagen als het sociale vooruitgang en meer en betere banen voortbrengt’.

Ondemocratisch
Jongerius: "Europese regeringsleiders willen ons laten geloven dat het verdrag slechts kleine technische wijzigingen in de Europese regels betreffen. Dat is geheel onterecht. Dit verdrag gaat de nationale begrotingsruimte vastleggen en daarmee de contouren van de toekomstige Europese samenwerking bepalen. Het is dan ondemocratisch om de Europese burgers daar niet of nauwelijks bij te betrekken.

"Dat is wel wat er gebeurt door het Europees Parlement niet bij het verdrag te betrekken, terwijl de nationale parlementen wel bevoegdheden inleveren. Er worden nu keuzes gemaakt die de toekomst van Europa vastleggen. En in die toekomstplannen is geen aandacht voor banen en economische groei. Het gaat alleen maar om bezuinigingen.

Diepe economische crisis
"We hebben te maken met een diepe economische crisis. Dan zijn wat nieuwe regels voor transparantie en ideeën over bezuinigingen niet voldoende. Ook de politieke leiders moeten hun verantwoordelijkheid nemen voor die honderden miljoenen mensen die vrezen hun baan kwijt te raken of al zonder werk zitten.

"Als de OECD, de IAO en het IMF en zelfs gerenommeerde rating bureaus stellen dat er nu juist niet te stevig bezuinigd moet worden, dan is de boodschap helder: nu investeren, in mensen, in hun werk en in hun toekomst."

_    _      ___     _    _      ___     _    _     _____
| |  | ||   / _ \\  | || | ||   / _ \\  | |  | ||  |  ___||