103 Pensioenfondsen moeten korten

maandag 20 februari 2012 / Redactie / geen reacties

Van de Nederlandse pensioenfondsen moeten er 103 gaan korten op de pensioenen. Toezichthouder De Nederlandsche Bank meldde maandag 20 februari dat zij dit hebben aangegeven in een rapportage. Hierdoor worden 7,5 miljoen actieve deelnemers en gepensioneerden geraakt.

De voorgenomen korting is noodzakelijk om de pensioenfondsen volgend jaar voldoende financieel te laten herstellen. De totale pensioenverplichtingen van de fondsen die moeten korten, bedragen 390 miljard euro.

Vanaf april
Gemiddeld komt de korting uit op 2,3 procent, maar 34 fondsen hebben aangegeven meer dan 7 procent te moeten korten. Vijftien hiervan willen gebruik maken van de mogelijkheid om het korten te maximeren op zeven procent. Die mogelijkheid heeft DNB geboden om de schok voor pensioendeelnemers te verkleinen. De meeste fondsen die moeten korten, doen dat per 1 april volgend jaar.

Nibud
Volgens het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) betekent een korting van 7 procent voor iemand met een aanvullend pensioen van 500 euro een netto verlaging van het pensioeninkomen van 1,4 procent. Dat voorbeeld geldt voor echtparen die allebei aow ontvangen. Naarmate mensen meer pensioen ontvangen, gaan ze er relatief meer op achteruit. Dat komt omdat de aow dan een kleiner bestanddeel van de totale pensioenvoorziening uitmaakt.

ABP
De Pensioenfederatie heeft van tachtig fondsen die gaan korten de namen bekendgemaakt. Het was al duidelijk dat het grootste pensioenfonds van Nederland, het ABP, moet gaan korten in 2013. Het fonds is van plan de uitkeringen met een half procent terug te schroeven. PME en PMT, ook behorend tot de top vijf van grootste pensioenfondsen, korten respectievelijk met zes en zeven procent. De hardste klap, voor zover bekend, zou kunnen vallen bij het bedrijfspensioenfonds van Alkor-Draka. Dat overweegt vanaf april 2013 een korting met 7 tot 11,9 procent door te voeren. Ook bij CapGemini, Datawell, Dutch Space en Ricoh dreigen verlagingen van de uitkeringen van meer dan 7 procent.

Kamp
Duidelijkheid over het korten van de pensioenen is in ieders belang. Dat zegt minister Henk Kamp van Sociale Zaken. ''Daarom is het goed dat het grootste deel van de pensioenfondsen vandaag via de Pensioenfederatie openheid van zaken geeft.'' De betrokken fondsen hebben al vanaf eind 2008 te weinig geld om alle huidige en toekomstige pensioenen volledig te betalen, aldus de bewindsman. We moeten ons ook realiseren dat het pensioenakkoord de huidige financiële problemen 'niet als sneeuw voor de zon zal laten verdwijnen', zegt hij. ''De koek wordt niet groter door de spelregels te wijzigen. Als de financiële positie van de fondsen dit jaar niet verbetert, dan zijn de kortingen in 2013 noodzakelijk.''

Bron: nu.nl

• AOW en pensioenen