Bezuinig economie niet kapot

donderdag 16 februari 2012 / Redactie / geen reacties

Nederland zit officieel opnieuw in een recessie. Het wordt tijd dat het kabinet de economie gaat stimuleren in plaats van kapot bezuinigen, zegt FNV-voorzitter Agnes Jongerius.

‘Het is duidelijk. De Nederlandse consument heeft weinig vertrouwen in onze economie. Deze cijfers laten een forse teruggang zien. Nederland zakt verder weg de recessie in. Veel sterker dan Duitsland. Frankrijk laat zelfs een lichte groei zien. Dit leert ons dat enorme nieuwe bezuinigingspakketten boven op wat er nu ligt, moeten worden vermeden', aldus Jongerius.

Nullijn drukt bestedingen
'Een nullijn drukt de bestedingen alleen maar verder en is dus een slecht recept. Kabinet, ga verstandig beleid maken en los zo snel mogelijk de eurocrisis op en maak werk van werk in bijvoorbeeld de bouwsector.’

CBS: daling van de consumptie
Volgens de eerste, voorlopige raming van het CBS is de Nederlandse economie in het vierde kwartaal van 2011 met 0,7 procent gekrompen ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee komt de economische groei voor 2011 uit op 1,2 procent. De krimp in het vierde kwartaal is grotendeels toe te schrijven aan een verdere daling van de consumptie door huishoudens. Maar ook een krimp van de overheidsconsumptie en de uitvoer van Nederlandse producten droegen eraan bij.

_____     ______   __   _      ___     _    _    _    _
 / ____||  /_   _// | || | ||   / _ \\  | |  | || | || | ||