FNV: ‘Voer vitaliteitsspaarregeling eerder in

vrijdag 28 oktober 2011 / Redactie / 1 reactie

De FNV pleit voor het eerder invoeren van de vitaliteitspaarregeling voor werknemers om fiscaal voordelig te sparen. Het kabinet wil de regeling pas in 2013 invoeren. Door het afschaffen van het spaarloon aan het einde van 2011 zou er in 2012 geen fiscaal gunstige spaarmogelijkheid meer zijn voor werknemers. Die financiële ruimte er wel: de verlaging van de overdrachtbelasting kost namelijk minder dan gedacht.

FNV-voorzitter Agnes Jongerius: ‘Die vitaliteitsregeling kan dus gewoon in januari al worden ingevoerd. Hoe eerder, hoe beter. Een belastingvoordeel in deze tijden is voor de meeste werknemers meer dan welkom.’ De vitaliteitsregeling moet de spaarloonregeling en de levensloopregeling gaan vervangen.

Spaarloonregeling
De FNV roept de werknemers op geen geld te laten liggen en wijst hen op de mogelijkheid om 200 tot 300 euro te verdienen via de spaarloonregeling. Het is mogelijk om nog dit jaar belastingvrij 613 euro te sparen en dit in januari 2012 alweer belastingvrij op te nemen. Om zeker te zijn van deze gunstige januari-uitkering moeten mensen het spaarloon wel voor half november aanvragen.

Mensen moeten ook rekening houden met de aanvraagtermijn bij de banken en met de verwerkingstijd van de salarisafdeling. Uit een inventarisatie van de FNV blijkt dat banken verschillend omgaan met de informatieverstrekking en de aanvraagprocedures. Deze varieert van een paar dagen tot zelfs weken.

Jongerius: ‘Het is zonde als mensen door trage procedures bij banken hun geld mislopen.’ De FNV roept banken op actiever te communiceren over deze regeling en alle medewerking te verlenen bij de aanvraag.

• maandag 31 oktober 2011 / K. Kooij

De vitaliteitsregeling is een sigaar uit eigen doos, waarover gewoon inkomstenbelasting moet worden betaald bij opname. Een beter voorstel lijkt mij gewoon die 1,05 procent extra loonsverhoging bij het loon. Op deze wijze kan het geld worden uitgeven of gespaard al naar gelang een ieder wenst. Hiermee voorkomen we dat ons geld wordt vergokt op fe beurs.

Onbegrijpelijk dat het. FNV achter deze regeling gaat staan.

Met vriendelijke groet,
    karina kooij