Minder controle op naleving minimumloon: kabinet gedoogt misstanden

dinsdag 30 augustus 2011 / Redactie / geen reacties

‘Onacceptabel’, zegt FNV-hoofdbestuurder Leo Hartveld over het besluit van minister Kamp om de controle op uitbetaling van het minimumloon te vereenvoudigen.

De Arbeidsinspectie hoeft alleen nog op te treden als werkgevers hun personeel minder betalen dan het minimumloon berekend naar een 40-urige werkweek. Tot nu werd er rekening gehouden met werkweken van 36 of 38 uur, waarbij het minimumloon per uur dus hoger ligt.

Hartveld: ‘Dit kan betekenen dat een werkgever veel te weinig betaalt en daar zomaar mee wegkomt. Het kan ook negatieve gevolgen hebben voor de premie voor de zorgverzekering en voor de huisvestingskosten die een werkgever in rekening brengt. Dat is allemaal onacceptabel.’

Juist méér Arbeidsinspectie nodig
‘Het erge is dat we al lang pleiten voor bétere naleving van de regels; daar is juist méér Arbeidsinspectie voor nodig’, zegt Hartveld.

Tegenstrijdig
Hij maakt zich boos over de inconsistentie van het beleid. ‘Door de bezuinigingen die het kabinet doorvoert moet de Arbeidsinspectie met geboeide handen controleren. En dat terwijl de regering steeds zegt dat er meer naleving van de regels moet komen. Er is dus een tegenstrijdigheid tussen het beeld dat het kabinet uitstraalt en wat ze in de praktijk doen. Ze gedogen misstanden.

‘Het is alsof ze zeggen: ‘een beetje door rood rijden mag wel’. Dat is een hellend vak. Rood betekent stoppen, en het minimumloon moet gewoon uitbetaald worden.’

Bijna een euro per uur minder
Het bruto minimumloon per week voor 23 jaar en ouder bedraagt momenteel 331,20 euro. Bij een 40-urige werkweek is dat 8,28 euro per uur; bij een 36-urige werkweek zou minimaal 9,20 euro per uur betaald moeten worden. Dat scheelt dus bijna een euro per uur. Voor mensen met zulke lage inkomens tikt dat hard aan, temeer daar het vaak gaat om flexwerkers met deeltijdwerk. Wie gemiddeld 30 uur per week werkt, kan zo ongeveer 130 euro bruto per maand mislopen.

Naar de rechter
Een werknemer die zelf ziet dat hij minder verdient dan het minimum uurloon, kan overigens altijd (al dan niet met steun van de vakbond) naar de rechter stappen.

_    _     _____     ______   __   __   _    _     ______
| \  / ||  |  ___||  /_____//  \ \\/ // | || | ||  /_   _//