Blog: De FNV als verzekeringsmaatschappij?

donderdag 14 juli 2011 / Redactie / geen reacties

Het opiniestuk van Pieter Hilhorst dat op 12 juli op de site van de Volkskrant te lezen was, heeft binnen FNV KIEM een discussie aangewakkerd. Namelijk; moeten wij als vakbond onze creatieve zzp-leden een Broodfonds aanbieden? Het Broodfonds lijkt een dekseltje met modern motief dat op het klassieke FNV-potje past. Niet iedereen is overtuigd.

Broodfonds
Het principe van het Broodfonds is simpel: twintig tot vijftig zzp’ers vormen samen een schenkkring. Wie ziek is krijg van de andere deelnemers een schenking, bedoeld om te voorzien in het eerste levensonderhoud. De deelnemers zijn verantwoordelijk voor de uitvoering. Het ingelegde geld, met aftrek van de schenkingen en kosten, blijft van de deelnemer zelf. Geen dubieuze verzekeringsconstructies met tussenpersonen, maar een systeem gebaseerd op solidariteit dat een stuk goedkoper moet zijn dan de gemiddelde AOV-verzekering.

Solidariteit
Met dat woordje solidariteit wint het Broodfonds onmiddellijk een aantal harten binnen FNV KIEM. Creatieve zzp’ers zijn lid bij FNV KIEM om verschillende redenen. Eén daarvan is solidair zijn met elkaar. Zou het geen goed idee zijn om deze leden vanuit FNV KIEM de mogelijkheid te bieden een Broodfonds te starten? FNV KIEM kan verschillende zzp’ers aan elkaar koppelen en het fonds voor hen beheren. Voordeel voor de leden: toch goedkoop, maar wat extra zekerheid in de uitvoering. Voordeel voor FNV KIEM: een nieuw product dat wellicht nieuwe leden aan ons bindt.

Geen financiële instelling
Maar zo makkelijk is het niet. FNV KIEM is geen financiële instelling en mag daardoor ook geen verzekeringsproducten leveren. Wanneer we een Broodfonds beheren, heeft het er alle schijn van dat we verzekeringsmaatschappijtje aan het spelen zijn en dat pikt de toezichthouder niet. Daarom biedt FNV KIEM haar creatieve zzp’ers een betaalbare AOV-verzekering  in samenwerking met Achmea aan.

Behoefte?
Daarmee is het verhaal niet af. Want de vakbond kan wel degelijk wat extra zekerheid aan dit soort initiatieven toevoegen. Informatie leveren, vanuit het netwerk dat de bond heeft mensen aan elkaar koppelen en begeleiding kan altijd. Om ervoor te zorgen dat we intern niet in dit kringetje blijven hangen, vragen we jouw mening. Heb jij behoefte aan een Broodfonds en wil je dat FNV KIEM hier een rol in speelt? Laat het ons weten. Uiteindelijk gaat het erom wat jullie, creatieve zelfstandige professionals, willen. Niet om waar de harten binnen het kantoor van FNV KIEM sneller van kloppen.

Mosgan & Marieke
Team creatieve industrie FNV KIEM