Blog: Zijlstra heeft spijt van btw-verhoging maar draait de maatregel niet terug

maandag 11 juli 2011 / Redactie / 5 reacties

Staatssecretaris Zijlstra meldt in de NRC van 8 juli jl. dat hij de btw-verhoging eigenlijk betreurt; 'dit was niet de meest voldregenmaatregel uit het regeerakkoord'. Dat de btw-verhoging niet is teruggedraaid, zoals een breed front van organisaties uit het veld en oppositiepartijen heeft geprobeerd komt, is 'omdat er geen overeenstemming voor een andere financiele dekking gevonden is', aldus Zijlstra.

Korte termijn visie
Wat een korte termijn visie: de btw-verhoging is in strijd met zijn eigen pleidooi voor meer ondernemerschap in de kunstensecor, het zorgt voor ernstige vraaguitval zowel bij beeldend kunstenaars als bij theater en zal dus verantwoordelijk zijn voor grotere werkloosheid onder kunstenaars en verschraling van het cultuuraanbod.

Ondoordachte maatregel
FNV KIEM heeft in samenwerking met All Arts Belastingadviseurs een nota geschreven 'btw-verhoging voor beeldende kunst: analyse van een ondoordachte maatregel'. Wij hebben deze nota ook aan staatssecretaris Zijlstra gestuurd met het verzoek om hierover met ons in gesprek te gaan. Tot op heden is dit verzoek niet gehonoreerd.

Bent u wel geïnteresseerd dan kunt u deze nota opvragen bij: F.van.dieren@fnv-kiem.nl

Irene Helle, bestuurder vakgroep Beeldend

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder

• dinsdag 12 juli 2011 / Erik Buijs

De tijd dat het nog gewoon over politieke idealen ging blijkt al ver achter de rug te zijn. Hoezo VVD voor de ondernemer?

• dinsdag 12 juli 2011 / Anne Reinders

Windowdressing

• maandag 11 juli 2011 / Sanne de Jong

Loze woorden...

• maandag 11 juli 2011 / Wilma Balk

Lekker populistisch dit is de trend binnen dit kabinet. Wat zal de volgende spijtbetuiging zijn?

• maandag 11 juli 2011 / Matthieu Verhoeven

Beetje zinloos als je spijt hebt en de maatregel niet terug draait.

______      ___      _  _    __   __    _____    __   __
|      \\   / _ \\   | \| ||  \ \\/ //  /  ___||  \ \\/ //