Deze pagina instellen als jouw persoonlijke FNV KIEM homepage

Dit bericht sluiten

/ Kiem Achtergronden

• Successen voor beeldend kunstenaars

December 2015 - 10 miljoen extra voor de kunsten Met de stemming over de cultuurbegroting kwam begin december een eind aan een roerige week in Den Haag. De uitkomst – 10 miljoen extra voor de kunsten in 2016 – is een succes van de lobby door Federatie Cultuur, Kunst… Lees verder

• Auteursrecht beeldend kunstenaars

Beeldend kunstenaars hebben met auteursrechten van doen. Auteursrecht rust onder meer op boeken, brochures, tijdschriften, software, films, muziek, ontwerpen, schetsen, bouw- en beeldhouwwerken, lithografiën, graveer en andere plaatwerken, en fotografische werken. FNV KIE… Lees verder

• Wat is eigendomsvoorbehoud?

Als je een kunstwerk verkoopt zonder dat dit werk bij aflevering al is betaald loop je risico’s. Het kan namelijk gebeuren dat de rekening niet wordt betaald en je het kunstwerk daarom terug wilt hebben. Als je bij de verkoop een eigendomsvoorbehoud hebt gemaakt sta je … Lees verder

• Modelcontracten

FNV KIEM heeft een aantal modelcontracten ontwikkeld speciaal voor beeldend kunstenaars. Leden kunnen deze gratis downloaden. Niet-leden kunnen deze bestellen. - modelcontract bruikleen kunstwerken - modelcontract expositie kunstwerken plus toelichting - modelcontract gal… Lees verder

• Belastingspecial voor zelfstandig ondernemers en freelancers

FNV KIEM heeft een belastingspecial ontwikkeld speciaal voor beeldend kunstenaars en andere zelfstandig ondernemers en freelancers. Leden kunnen deze gratis downloaden. Niet-leden kunnen deze bestellen. Download de belastingspecial (eerst inloggen) Je kunt bij FNV KIEM … Lees verder

• Wordt je kunst uitgeleend?

Wordt jouw kunst uitgeleend? Dan heb je recht op een vergoeding. Als een kunstuitleeninstelling werk uitleent, dan heb je recht op een leenrechtvergoeding. Het is belangrijk voor je positie als beeldend kunstenaar dat je dat recht niet overdraagt.  Leenrecht, hoe werkt he… Lees verder

• Tarieven beeldend kunstenaars

Beeldend kunstenaars zijn veelal ondernemers die in de vrije markt opereren. Zij bepalen zelf de prijs van hun diensten en producten. Kunstenaars vinden het niet altijd eenvoudig een prijs vast te stellen. Ze worstelen soms met vragen als: - Wat moet ik rekenen voor het gebr… Lees verder

• Vragen of ideeën? Mail de contactpersoon uit jouw regio

De vakgroep Beeldend bestaat uit leden van FNV KIEM die helpen het beleid te bepalen. Zij stellen zich hier voor. Lees verder

Toon alle achtergronden

Je gaat in je atelier je eigen gang. Wat er in ‘Den Haag’ gebeurt of wijzigingen in subsidieland heeft niet je hoogste prioriteit. FNV KIEM houdt het voor je in de gaten. Met de belangen van kunstenaars als uitgangspunt lobbyen we naar de plaatselijke, provinciale en landelijke politiek. En bij fondsen en kunstuitlenen. Ook maken we ons sterk voor een goed atelierbeleid. Met FNV KIEM ben je zeker van je zaak!

/ Kiem Actueel

/ Kiem Overig